همواره يكي از عوامل مهم در كسب و كار اينترنتي موثر و همراه با درآمد عالي، داشتن يك سايت موفق خواهد بود.
سايتي كه بتواند مخاطب Google را با استفاده از نرخ تبديل به مشتري سايت شما تبديل كند، قطعا همراه با ويژگيهايي است كه نميتوان از آنها به راحتي عبور كرد.
۱. هدف گذاري
اولين و مهمترين عامل كليدي در ويژگي يك سايت موفق يا كسب موفقيت در هر چيزي، هدف است. پس قبل از به راه انداختن وبسايتي كه دوست داريد، حتما هدف را براي خودتان تعريف كنيد.
تاسيس يك سايت براي گذراندن اوقات فراغت يا تاسيس آن براي انجام يك خدمت به همراه يك درآمد عالي، دو هدفي است كه كاملا با هم فرق دارند. پس تعيين هدف، در شروع بسيار مهم است.
۲. آيا راهاندازي سايت، تاثير گذار خواهد بود؟
ويژگي يك سايت موفق و عاملي بسيار مهم در داشتن مشتريان وفاداري كه قرار است همواره در كنار سايت ما باشند، اين است كه فكر كنيم و ببينيم كه واقعا آيا موضوعي كه قرار است در سايت خودمان به آن بپردازيم، چقدر تاثير مثب روي مخاطب ميگذارد؟
۳. انتخاب يك استراتژي در داشتن كلمات كليدي
ويژگي يك سايت موفق كه بايد حتما آن را رعايت كنيد اين است كه سايت شما قرار است در چه حوزهاي فعاليت كند؟ سپس بايد كلمات كليدي را در حوزه كاري خود مشخص كنيد و تعيين كنيد كه اين كلمات قرار هستند در سايت شما چه نقشي را ايفا كنند.
قرار است، يك دستهبندي جدا باشند؟ يا به عنوان يك زيردسته قرار است عمل كنند؟ آيا استراتژي شما براي آن كلمه اين است كه برچسب يا تگ باشند.
يك مثال بزنيم. مثلا ميخواهيم درباره موضوع آموزش طراحي وب سايت، يك سايت راهاندازي كنيم. به نظر شما كلمات كليدي در داشتن همچين سايت يا حوزه كاري چيست؟ مثلا اصول سئو، برنامهنويسي، زبانهاي برنامهنويسي، طراحي وب سايت و ...
حال بايد بنشينيم و تعيين كنيم كه قرار است چگونه در وبسايت ما اين كلمات به نمايش درآيند؟
آيا مثلا اصول سئو، قرار است كه يك «دسته» جدا باشد يا قرار است «زيردستهي» طراحي وب قرار بگيرد؟ يا استراتژي شما به اين گونه است كه ميخواهيد اين كلمه را به عنوان «برچسب» انتخاب كنيد.
۴. استفاده از يك دامنه و هاست خوب
انتخاب يك فضاي مناسب به عنوان هاست كه به خوبي از سايت شما ميزباني كرده و پشتيباني از آن را عالي انجام دهد، ويژگي يك سايت موفق است.
آدرس سايت خود را به گونهاي انتخاب كنيد كه مخاطب شما خيلي خوب با آن ارتباط برقرار كند. اينكه بخواهيم صرفا با يك سري حروف، يك كلمه ساخته و آن را دامنه سايت خود قرار دهيم و بعد آن را به يك هاستينگ نامطمئن بسپاريم، به روزهاي پاياني عمر سايت، نزديكتر خواهيم شد.
۵. استفاده از يك لوگو يا آرم
هميشه يك تصوير، عكس، صحنه و ... خيلي ميتواند تاثيري بيشتر از هزاران متن در ذهن ما داشته باشد.
پس براي سايتي كه در اختيار داريد، ابتدا فكر كنيد و با تصوري كه داريد، يك لوگو بر اساس محتوا و اهدافي كه به دنبالش هستيد، بسازيد.
به اين موضوع فكر كنيد كه وقتي اسمي از Google ميآوريم، شايد اولين چيزي كه از آن در ذهن ما نقش ميبندد، تصوير آن خواهد بود. پس اين موقعيت عالي را از دست ندهيد. با يك لوگوي مناسب و زيبا، علاوه بر داشتن ويژگي يك سايت موفق، هميشه در ذهن مخاطب خود مرور شويد.
۶. توجه به ويژگيهاي ظاهري سايت
تاثير استفاده از عكسهاي زيبا و با كيفيت، فونتهاي زيبا و يا هرگونه نكتهاي كه مربوط به ظاهر سايت است، باعث ميشود تا رابط كاربري (UI) بهتري را براي مخاطب خود ايجاد كنيد.
براي مثال همه شما زماني كه اسم يوتيوب ميآيد، ناخوآگاه رنگ قرمزي كه در اين سايت هست را به ياد ميآوريد. همانطور كه مشاهده ميكنيد، انتخاب يك رنگ كه شايد خيلي ساده به نظر بيايد، چگونه ميتواند در تاثير يك سايت در جهان موثر باشد.
پس به ظاهر سايت خود اهميت بدهيد اما نه به گونهاي افراطي! قرار است كه سايت داشته باشيم نه نمايشگاهي از فونتها و رنگهاي زيبا، پس معتدل رفتار كنيد تا بهترين نتيجه را بگيريد.
۷. امنيت
امنيت يك عامل بسيار مهم در پايداري و ويژگي يك سايت موفق است.
در رعايت امنيت به نكاتي بايد دقت كنيد مثلا استفاده از يك رمز قوي، استفاده از گواهي SSL، استفاده از reCAPCHA، هاستينگ امن و ... ميتواند خيال شما را از بابت امنيت سايت، راحت كند.
۸. رعايت اصول سئو
يكي از مكانهايي كه مخاطب شما را جستجو ميكند و به شما رسيده و از خدمات شما در بستر سايت استفاده ميكند، Google خواهد بود.
اما مطرح بودن در Google اصول و شروطي دارد كه بايد محتوا و سايت خود را براي موتورهاي جستجو همچون Google، بهينه كنيد كه به آن سئو ميگوييم.
اگر به اين اصل مهم توجه نكنيد، بايد خيلي زود فاتحه سايت خودتان را بخوانيد.
۹. بروزرساني
اگر دوست داريد امنيت و امكانات سايت شما هميشه خوب و كامل باشد، به بروزرسانيها توجه كنيد تا به داشتن عاملي مهم در ويژگي يك سايت موفق توجه كرده باشيد. زماني كه قالب سايت، به روزرساني ميشود از آن استقبال كنيد. امكانات، ابزارها، پلاگينها و ماژولهايي كه در دست شماست را به روزرساني كنيد.
۱۰. بازاريابي و تبليغات خوب هميشه پولي نيستند
همه ما فكر ميكنيم كه ويژگي يك سايت موفق اين است كه بايد حتما هزينههاي زيادي را براي خود سايت و تبليغات آن داشته باشد.
به نظر شما امروزه، تبليغات محيطي مثل استفاده از بنرها، بيشتر ميتواند براي مخاطب جلب توجه كند يا فعاليت در سطح شبكههاي اجتماعي و تبليغات در آنها؟
چقدر براي تبليغات خود از ابزاري به نام Google Adwords استفاده ميكنيم؟
آيا براي تحليل سايت خود و دريافتن مشكلات آن، از Google Webmaster يا Google Analytics استفاده ميكنيد؟
تمامي ابزارهاي بالا رايگان و از بهترينها هستند كه شما ميتوانيد براي مديريت بهتر و تبليغات موثرتر در آنها اقدام كنيد. پس هميشه بهترينها، همراه با پول نيستند.
۱۱. سرعت
در دنيايي قرار گرفتهايم كه همگي به دنبال سرعت هستند و دوست دارند سريع نيازهايشان برطرف شود. اگر اين عامل در سايت شما رعايت نشود، نميتوانيد ويژگي يك سايت موفق را داشته باشيد. پس به دنبال راهكارهايي باشيد تا اين فاكتور مهم را به سايت خود اضافه كنيد.
۱۲. سبد ميوه شما بايد كامل باشد
منظور از سبد ميوه اين است كه بايد تنوع محصولات و محتواي شما كامل باشد. مقالات، صوت، تصوير، ويديو، وبينار و ... همگي از محتواهايي هستند كه درون يك سايت اگر باشند ميتوانند نياز مخاطب شما را به بهترين نحو ممكن برطرف كنند. پس ويژگي يك سايت موفق اين است كه متناسب با اهدافي كه دارد، تنوع محصولات را درون سايت داشته باشد تا بتواند به بهترين نحو ممكن نياز مخاطب را برطرف كند.
۱۳. ريسپانسيو بودن سايت
امروزه استفاده از گوشيهاي هوشمند و تبلتها، رو به افزايش است. پس اگر نتوانيد سايتي داشته باشيد كه در گوشيهاي هوشمند و تبلتها، به خوبي نمايش داده شود، خيلي از مخاطبان خود را هم از دست رفته بدانيد و اين عامل در ويژگي يك سايت موفق مهم است.
نتيجه گيري
اگر در شروع يك كسب و كار اينترنتي هستيد، سايت را كاملا جدي بگيريد. اصول بسياري در ويژگي يك سايت موفق، در نظر گرفته ميشوند كه در اين مقاله به برخي از اين اصول مهم پرداختيم كه ميتواند باعث درخشش سايت شما شود.
منبع: سايت ليداوب