سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۷ ۱۰:۴۴ ۱۹ بازديد
پيش از اسلام
سابقهٔ قم به دوران ساساني بازميگردد اما مهمترين رويداد تاريخ قم اسلام آوردن مردم آن و پذيرش تشيع بود. قم در سال ۲۳ ه.ق. به دست ابوموسي اشعري فتح شد و قم به پناهگاه شيعيان و مخالفان خلفاي اموي و عباسي تبديل شد. پس از پذيرش اسلام و تشيع از سوي مردم قم، سرنوشت سازترين رخداد تاريخ قم، آمدن فاطمه معصومه به اين شهر است. چرا كه بعد از وفات او و دفن در شهر قم به عنوان يك مركز ديني و مذهبي براي شيعيان تبديل شد و در دورههاي بعد به دليل اهميت مذهبي اين شهر به بزرگترين حوزهٔ تعاليم ديني و مذهبي در ايران تبديل شد.
روحالله خميني در حال سخنراني درمسجد اعظم (قم) بر ضد حكومت پهلوي
در باب اول كتاب «تاريخ قم» نوشته حسن بن محمد بن حسن قمي كه كهنترين سند تاريخي موجود دربارهٔ قم است؛ از قول مورخان قديمتر، از اسكندر،بهرام گور، طهمورث، لهراسپ، قباد ساساني، يزدگرد سوم و چند تن ديگر، به عنوان بانيان نخستين قم ياد شده است. شواهد و مدارك و آثاري كه از دوران پيش از اسلام به دست آمده؛ اثبات ميكند كه شهر قم در آن زمان، و بهويژه در عهد ساسانيان از شهرهاي آباد و مهم بوده است؛ زيرا در آنها به وجود آتشكدهٔ آذر، يكي از آتشكدههاي مهم آن دوران، در قم اشاره شده است. در كتابي كه به خط پهلوي به نام «خسرو كواذان و ريزكي» (يعني خسرو پسر قباد و غلامي) كه از عهد ساسانيان باقيمانده است از زعفران قمي و نزهتگاه قم سخن به ميان رفته است كه اين خود نشانهٔ وجود اين شهر در آن تاريخ است: «خسرو از غلام خود موسوم به زيرك خوش آرزو پرسيد: اگر بويي شراب خسرواني و سيب شامي و گل فارسي و شاه سپرم سمرقندي و ترنج طبري و نرگس مسكي و بنفشه اصفهاني و زعفران قمي و بوني (بواني) و نيلوفر سيراني و «ند» را فراهم آوري از بوي بهشت بويي تواني برد.
كثرت آثار زرتشتي مثل معبد، دخمه و … كه در اطراف قم بودهاند، با استناد به كتاب تاريخ قم دليل ديگري بر شهر بودن اين منطقه قبل از اسلام است.
منبع: ويكي پديا قم