پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

جرايم اينترنتي بانكي تبديل به تهديد شده است

شركت نوپرداز زمينه طراحي سايت، طراحي اپليكيشن موبايل، طراحي فروشگاه اينترنتي سئو و ديجيتال ماركتينگ فعاليت مي نمايد

جرايم اينترنتي بانكي تبديل به تهديد شده است

۱۹ بازديد

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينكه تا بهمن ماه امسال آمار دقيقي از جرايم سايبري ايران اعلام خواهد شد، گفت: برداشت غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي، هتك حيثيت و نشر اكاذيب، دسترسي غيرمجاز، تهديد، اخاذي از طريق اينترنت و كلاهبرداري رايانه‌اي پنج جرم اصلي است كه از ابتداي امسال تاكنون در كشور رخ داده است.
محسن ميربهرسي با بيان اينكه 80 درصد جرم‌هاي سايبري در ايران با رويكرد اقتصادي و با انگيزه‌هاي مالي رخ مي‌دهد، گفت: متاسفانه سوءاستفاده از حوزه بانك ايران نسبت به ديگر جرايم، بيشتر است و هم‌اكنون جرايم در اين حوزه تبديل به تهديد شده است.
وي دليل زيادبودن اين جرم‌ها را عدم توسعه اجتماعي ايران متناسب با دنيا عنوان كرد و گفت: بيشترين ميزان جرايم در سال‌هاي اخير مربوط به برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي است.
به گفته وي، مجرمان اين فضا به دليل احساس امنيت زمان زيادي را صرف مي‌كنند حتي بيشترين پرونده‌هاي موجود در اين زمينه مربوط به هك ايميل يا سوءاستفاده از خطوط ADSL است كه از اين طريق فرد به اطلاعات شخصي نيز دسترسي پيدا مي‌كند.
ميربهرسي با بيان اينكه مردم نسبت به تهديدهاي فضاي مجازي آشنايي ندارند، گفت: وقتي مبلغي از حساب هموطنان كم مي‌شود اين را يك اختلال سيستم بانكي مي‌دانند و با اين نا‌آگاهي نمي‌دانند كه بايد به دادسراي جرايم رايانه‌اي مراجعه كنند. حتي رسانه‌ها با وجود اين شرايط به هيچ وجه به اين مقولات نمي‌پردازند.
بانك‌ها در برابر اين تهديدات عكس‌العمل جدي انجام نداده‌اند
ميربهرسي با بيان اينكه بانك‌ها در برابر اين تهديدات عكس‌العمل جدي انجام نداده‌اند، افزود: تا به حال تنها اقدام جدي كه در اين حوزه انجام شده اين است كه پليس فتا يك سري مذاكرات با مركز فابا داشتند كه از طريق آن تمام تهديدات اين حوزه به مديران بانك‌ها اطلاع‌رساني ‌شود.
آمادگي حمايت وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگ‌سازي فضاي مجازي 
وي در مورد تهديدات سايبري ديگر گفت: تهديدات ديگر در حوزه اجتماعي است و براي جلوگيري از آنها بايد به اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي اين گونه تهديدات بپردازيم و هدف اصلي ما قشر جوان و نوجوان جامعه هستند.
ميربهرسي از آمادگي حمايت وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگ‌سازي فضاي مجازي به نوجوانان و جوانان خبر داد و گفت: قرار است از طريق شبكه رشد و نيز مشاركت اين وزارتخانه و كارشناسان فتا محتواي مورد نياز در اين حوزه تهيه و در مدارس سراسر كشور توزيع شود.
كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي بيشتر از طريق ايميل منتشر مي‌شود
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا در مورد كلاهبرداري رايانه‌اي گفت: كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي يا كلاهبرداري نيجريه‌اي در ايران بيشتر از طريق ايميل منتشر مي‌شود. ميربهرسي افزود: در اين نوع كلاهبرداري برخي صفحه خود را شبيه سايت بانك طراحي مي‌كنند و با اخذ رمز كارت اعتباري حساب كاربر را تخليه و از اين طريق مبالغ زيادي را اخذ مي‌كنند كه اين اتفاق درنهايت منجر به بي‌اعتمادي مردم مي‌شود.
وي با بيان اينكه اكنون كلاهبرداري‌هاي كارت به كارت بانكي بسيار زياد شده است، گفت: يكي از جديدترين پرونده‌ها نيز فروش اطلاعات به مراكز رقيب طالب اطلاعات هستند.
تهران داراي بيشترين آمار جرايم سايبري است
وي در مورد اولويت جرايم در شهرهاي كشور گفت: اين جرايم بيشتر در شهر تهران انجام شده است و بعد از اين شهر خراسان رضوي، اصفهان، البرز و آذربايجان شرقي و فارس داراي آمار بالايي از جرايم سايبري هستند.
پليس فتا آمار دقيقي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در ايران دارد
 معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينكه جرايم در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي هر روز در حال افزايش است، گفت: متاسفانه بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي ايران بستر داخلي ندارد و با پليس فتا استفاده از ابزارهاي جديد سعي دارد به شناسايي اين حوزه بپردازد. وي با بيان اينكه اين حوزه، حوزه مجرمانه‌اي است و پليس فتا آمار دقيقي از كاربران اين حوزه دارد، افزود: اين حوزه به امنيت اجتماعي مردم لطمه مي‌زند امنيت اقتصادي و فرهنگي آنان را نيز مورد تهديد قرار مي‌دهد.
اشراف كامل پليس به فيس بوك 
ميربهرسي گفت: پليس با تمام امكانات و مقدوراتش به مطالعه‌ عميق در زمينه شبكه اجتماعي فيس‌بوك پرداخته و كارگروه‌هايي در اين زمينه مشغول به فعاليت شده‌اند.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخورد پليس با شبكه‌هاي فساد تشكيل شده در فيس‌بوك چگونه است، گفت: پليس فتا عمده‌ رويكرد فعاليتش موضوعات اجتماعي است. متاسفانه چند صباحي است افرادي با فريب‌كاري و با ايجاد هويتي كاذب و با استفاده از تصاويري اقدام به اخاذي از ديگران كردند كه متاسفانه برخي از جوانان به دليل ناآشنايي با اين تهديدات به سمت اين افراد گرايش پيدا كرده و مورد اخاذي قرار مي‌گيرند.
آسيب‌هاي فضاي مجازي 
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا آسيب‌هاي فضاي مجازي را كاهش احساس مسووليت اجتماعي، تغيير شكل كوچ و قماربازي‌هاي اينترنتي عنوان كرد و هشدار داد: كاربران ترجيحا بايد از كاراكترهاي تركيبي استفاده كنند و رمز عبور خود را ثابت نگه ندارند و همچنين هنگام پرداخت‌هاي اينترنتي توجه داشته باشند كه آدرس سايت اينترنتي بانك مورد نظر دقيقا آدرس اينترنتي اصلي خود بانك باشد و به ياد داشته باشند كه براي مجرمان هيچ اطلاعاتي ارزشمندتر از عكس‌ها و ويديوهاي شخصي‌شان نيست.
ميربهرسي يكي ديگر از آسيب‌هاي فضاي مجازي را اعتياد كودكان به اين فضاها عنوان كرد و گفت: اعتياد به چت در شرايطي كه فرد بعد از قطع ارتباط دچار بيماري‌هاي روحي مي‌شود از ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي است.
ميربهرسي با بيان اينكه براي جلوگيري از برخي آسيب‌هاي اينترنتي وجود يك برنامه‌ امنيت اينترنتي و به روزكردن آن براي هر كاربري لازم است، گفت:  عكس و ويديوهاي شخصي و خانوادگي خود را در سايت‌ها به‌خصوص شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك نگذاريد چرا كه اين گونه محتواها به سرعت توسط مجرمان اخلاقي منتشر مي‌شوند و در پي آن سوء استفاده‌هاي بعدي صورت مي‌گيرد.
نيازمند حمايت‌ دستگاه‌ها در اين حوزه هستيم
معاون اجتماعي فتاي ناجا در مورد امنيت در فضاي مجازي گفت: بحث حاكميتي، پليس فتا و مردم سه بخش مهمي هستند كه امنيت را در اين حوزه ايجاد مي‌كنند، به همين منظور در بحث حاكميتي نيازمند حمايت بيشتر از سوي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با اين حوزه هستيم.
وي افزود: تا به حال يك‌سري اقدامات با وزارت ICT  و صدا و سيما انجام داده‌ايم ولي نيازمند حمايت بيشتر در اين زمينه از سوي تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستيم.
قانون جرايم رايانه‌اي كامل نيست
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينكه قانون مبارزه با جرايم رايانه‌اي كامل نيست و بايد اين قانون به شكلي باشد كه بتواند جرايم را پيش‌بيني كند، گفت: بيشتر سايت‌ها در ايران از امنيت مناسبي برخوردار نيستند زيرا اقداماتي كه در اين زمينه صورت گرفته است، كافي نيست. به گفته وي، در ايران به سايت‌هايي كه هك مي‌شوند خسارت چنداني وارد نمي‌شود به طوري كه قصد عمده هكرها آن است كه توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند و انگيزه اصلي آنان اعلام وجود است.
به گفته وي، بيشتر سايت‌هايي كه مورد هك قرار مي‌گيرند، هزينه‌اي را براي امنيت خود پرداخت نكرده‌اند و به همين دليل به امنيت آن نيز توجهي نمي‌كنند. وي افزود: با توجه به اينكه اكثر هكرها در ايران نوجوان هستند مي‌توان همچون ساير كشورها مسابقه‌ها  را برگزار كرد تا نيروهاي مستعد در اين زمينه نيز شناسايي و از پتانسيل آنان استفاده شود.

منبع:جرايم اينترنتي بانكي تبديل به تهديد شده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.